Sunday, July 29, 2007

28 en 29 juli

Gisterochtend begon redelijk rustig; oma had de avond ervoor stellig gezegd dat we uiterlijk om half 9 moesten vertrekken. De eerste dagen dat ik hier was, had ik me dan wel gehaast om op tijd klaar te zijn, maar ondertussen weet ik wel beter: pas rond half 10 stonden we op het punt te vertrekken. Daarom dus lekker rustig aan gedaan met het inpakken van wat kleren, mijn pak mee, schoenen, etc.
Toen we dus op het punt stonden om te vertrekken, werd er plotseling op de deur geklopt. We waren al een beetje verbaasd; dit gebeurd namelijk niet echt vaak. Toen oma de deur opendeed, viel een hysterisch huilende vrouw naar binnen gestrompeld, iets zeggend wat we kort daarna ontcijferden als "my daddy died". Het bleek de dochter van een buurman te zijn, die die nacht bij haar vader thuis had geslapen, en hem de volgende dag dood in bed aantrof.
Opa en oma belden gelijk 911, terwijl we met z'n allen naar het huis gingen om de hulpdiensten op te wachten en de vrouw niet alleen te laten. Binnen een paar minuten arriveerden de paramedics van de brandweerpost, en even later ook de sherrif. Na geruime tijd was alles voor zover mogelijk geregeld, en was er iemand anders om bij de vrouw te blijven, dus liepen wij weer naar huis. We waren eerst van plan om, voordat we naar tante zoudan gaan, naar een markt in Riverside te gaan, maar dat plan lieten we maar varen voor nu. Eerst even een klein beetje tot rust gekomen, en en daarna vertrokken naar tante, die in San Pedro woont (ten oosten van Los Angeles). Daar kwamen we rond half twee aan, waar ik tante's man, David, ontmoette. Dave is meubelmaker van beroep. Kort daarop vertrokken tante, oma en Marian naar een reunie, en Elena en ik zijn een beetje gaan winkelen. Eerst foto's laten ontwikkelen, daarna een Hallmarkwinkel in (ja, ze hebben hier een complete kaartenwinkel!). Daarna nog wat gigantische supermarkten in, gewoon om te kijken hoe dat er nou uitziet. Je hebt heel veel ketens in Amerika, er zijn praktisch geen alleenstaande ondernemers. Daarna koffie gedronken, de foto's weer opgehaald, en weer terug naar tante's huis.
En dit was ik nog vergeten te vertellen, maar we hadden voor gisteravond kaartjes gekocht voor een concert van Gladys Knight in de Hollywood Bowl! De beroemde concertplaats, waar de Beatles nog een legendarisch concert hebben gegeven. We gingen dan ook niet echt voor de muziek, maar voornamelijk om de Hollywood Bowl een keer mee te maken, met afsluitend vuurwerk! Het was heel indrukwekkend, de muziek was wel aardig, maar de Bowl is schitterend. De zitplaatsen zijn gebouwd op een heuvel, ver naar boven lopend (het is dus buiten). Mooi podium, en als je links boven het podium kijkt, zie je de heuvel met de letters "Hollywood" erop. Het was stervensdruk, zo'n 16000 mensen. Het duurde dan ook een aardig tijdje voor we na het concert weg waren, we waren zo rond 1 uur weer bij tante thuis. Daarna snel gaan slapen, want de volgende morgen moesten we in de kerk zingen!
Om half 8 ging dus alweer de wekker, snel gedouched, geschoren etc, en vertrokken naar de kerk, want de dienst begint daar al om half 10.
Het was een mooie dienst, Elena deed "A Simple Song" van Bernstein, ik achter de piano en Marian op fluit, en ik deed "Zwei geistliche Lieder" van Reger, met Marian achter de piano. Ging allemaal heel goed, het was maar een klein kerkje met een kleine gemeente, maar wel heel hartelijk. Ook iedereen van de familie was er: opa en oma, Anita en David, Ian en Bebe, en Lauren en Mike. Mike ontmoette ik dus ook na de dienst, een hele aardige jongen, en we hebben afgesproken dat we van woensdag tot vrijdag bij hun gaan logeren in Long Beach! We kijken er heel erg naar uit.
Na de dienst zijn we met z'n allen gaan lunchen, alleen Ian en Bebe waren al weggegaan. Na het eten zijn we nog naar Barnes en Noble gegaan, een grote boekwinkel, een beetje te vergelijken met Donner in Rotterdam. Ik wilde graag daar naartoe, want ze hebben hier niet echt cd-winkels, en ik had pas op tv de nieuwe video-clip van McCartney (Dance Tonight) gezien. Heel mooi nummer, en nu heb ik dus ook het album! Daar ook cd/dvd van Sting gekocht, documentaire / live opname over de luit-cd. Toen ik in de rij stond om een boek over de Beatles af te rekenen (over de roots, dus veel over hun jeugd etc; was in de aanbieding) zag ik opeens op een koopjestafel de full score van Xerxes, een opera van Handel, liggen voor maar 1 dollar! Echt een gelukje. Heel blij mee.
Daarna vertrokken opa, oma, Elena en ik weer naar Idyllwild. Marian en tante moesten nog ergens naartoe, die gingen met tante's auto, want tante logeert hier (in ieder geval) vanavond ook. Wij zijn eerst nog langs de kust gereden, langs een gedeelte waar door de aardbevingen hele stukken land de zee in vallen. Heel apart, de weg zeer ongelijk, bedrading die bovengronds ligt, ongelooflijk dat de natuur zoiets kan doen.
Daarna doorgereden naar Ports o'Call, de oude vissershaven van San Pedro (?), nu een toeristentrekpleisters voor vooral Mexicanen. Werkelijk niets aan, het enige wat leuk was was de kunstgalerie van tante die daar is. Daar zijn we dus snel weer weggegaan, om rond half 7 weer in Idyllwild aan te komen.
Goed, dat was het weer even, morgen staat nog niet echt iets op het programma, jullie horen het wel weer!

Jelle

1 comment:

Els said...

Ha, Jelle je bent wel ingewikkeld bezig maar ik vind je toch hoor. Ik hoop dat je mijn reacties ook vindt. Jullie doen een hoop leuke dingen en hele andere dan wij hebben gedaan. Prachtig om te lezen. Want waar je rondloopt zie ik voor me.Veel plezier en een groet voor allen